Saturday, February 04, 2017

Skrivtips: "Flippa" dina karaktärer!

Det pågår en debatt om huruvuda litteratur skildrar män och kvinnor så som de faktiskt är, eller om den mest använder stereotyper om hurdana män och kvinnor (eller andra könskategorier) "är".

Den debatten kommer nog alltid att finnas, och jag vill inte ge mig in på den. Skriv helst det du själv vill. Häng inte upp dig på vad som är "inne" just nu. (Du började skriva för att uttrycka dig själv, hoppas jag? Fortsätt med det!)

Fast... Det är gott hantverk att inte falla tillbaka på urmossiga stereotyper och klichéer. Om du t.ex. skildrar en karaktär och bara beskriver hur denna person ser ut, och tror att det är karaktärsskildring, har du bara beskrivit din fixering vid skönhet som det "viktiga" med karaktären.

(Det finns en massa olika förklaringar till att blanda ihop yttre skönhet med inre psykologi, men de har jag inte tid att gå in på här. Den enklaste förklaringen är att författaren är för lat för att beskriva karaktärer ordentligt.)

Bokbloggen Bokhuset gav mig ett bra och kul skrivtips om hur man lätt kan kvalitetstesta en litterär text: Byt kön på karaktären.

Om texten då plötsligt verkar larvig och krystad, eller rentav slipprig och obehaglig, så behöver den kanske skrivas om. Bokhuset tog ett utdrag ur en svensk deckare och bytte ut "hon" mot "han":

Han har själv gjort entré och står mitt i det flödande strålkastarljuset. Men jag glömde klä på mig, tänker han med ett snett leende. Han står kvar några sekunder och betraktar sin nakna kropp. Den är dramatiskt ljussatt och i avspeglingen ser han smalare ut än han är på riktigt.

(Det blir ännu pinsammare.)

Självklart kan folk uppföra sig lite hur som helst i sitt privatliv... och själv gillar jag fiktiva karaktärer som är lite udda och "excentriska"... men ska du skildra det i en litterär text, blir texten bättre om du resonerar "Så här beter sig just den här kvinnan/mannen i den här situationen"... inte "Så här beter sig en typisk man/kvinna i den här situationen"... eller ännu värre: "Så här vill jag att den här typiska mannen/kvinnan ska bete sig medan jag står och smygtittar, he-he!" 

Det handlar inte om moral. Om du ska skriva slipprigt, är det ingen som har rätt att hejda dig -- men då ska du vara medveten om vad du håller på med. Annars är texten bara slarvigt skriven. 

Testa själv att "flippa kön" på karaktärerna i en bok du läser!

No comments: