Thursday, November 10, 2016

Monster, pirater och pyjamaser...

Jag har skrivit och fått publicerat tre barnböcker hittills:
SAGOPYJAMASEN (2012)
HUNDRA TUSEN PIRATER (2013)
MONSTER I MASSOR (2016)

Att de kom ut just då är ingen tillfällighet. Jag började skriva sagorna för min egen son, som också hjälpte mig med idéer och illustrationer till den tredje boken. (Han ritar fantasifullare monster än jag gör!) Jag gjorde illustrationer i "serietidningsstil" till alla tre böckerna.

SAGOPYJAMASEN:
Den här boken börjar med att berättarens son har en pyjamas med bilder på, och berättaren (pappan alltså) hittar på sagor inspirerade av bilderna. Och så gick det faktiskt till! Jag skrev sedan ned sagorna och ritade illustrationerna.

HUNDRA TUSEN PIRATER:
Grabben blev lite större, och sagorna blev lite "tuffare". Vilket barn gillar inte pirater? De här historierna utspelar sig visserligen i 1700-talets Karibien (bortsett från den sista sagan, "Tåget som fastnade"), men är i övrigt helt orealistiska. Steampunk, troll, science fiction, prutthumor och magiska lampor möter vildsinta pirater i en vild och galen blandning.

MONSTER I MASSOR:
Att det skulle handla om monster var grabbens idé, och jag studerade hans fina teckningar av monster för att få inspiration. (Särskilt historien "Monster-invasion från rymden".)
I den här boken börjar en del satiriska inslag smyga sig in, som t.ex. "Den stora monsterjakten" som driver med Pokemon Go!-fenomenet.

Vad nästa sagobok ska handla om får vi se... kanske rymdvarelser?
De här böckerna finns på biblioteken, och kan också köpas på Bokus.com och Adlibris.com.

Recensionerna har varit positiva:

"Jag läste halva boken i ett svep för min sjuårige son och han ville höra mer." 
-Stefan Whilde, Tidningen Kulturen

"Hela boken är full av dessa härligt småläskiga berättelser och fantastiskt roliga pirathistorier ... en verkligt uppiggande bok som lämpar sig som godnattsagor för både små och lite större barn." -Kerstin Hagstrand-Velicu, BTJ-häftet.

No comments: